TRANSLATING WIGMAN TODAY – Workshops MA CoDE

07. — 09.02.2018 | Dresden
Workshops MA CoDE
Contemporary Dance Education Master
Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Frankfurt am Main

Die Studierenden des MA CoDE (Master of Contemporary Dance Education) entwickelten vor dem Hintergrund ihrer Wigman-Analyse eigene Unterrichtsmethoden. Mit Mary Wigmans Arbeit und Erbe als gemeinsamem Ausgangspunkt setzen sie ihren Unterricht in einen zeitgenössischen Kontext mit jeweils individuellem Fokus auf eine/n Choreograf*in ihrer Wahl.


Mittwoch | 07.02.2018 | Grundschule Hellerau

Fuß- und Armabdrücke im Raum Ioulia Kokkokiou

Was wäre, wenn die menschliche Evolution mit dem Stehen begonnen hätte? Diese Klasse für Kinder wird verschiedene horizontale Bewegungen in den Fokus nehmen. Gleiten, eine der grundlegendsten Ideen in Mary Wigmans Tanzpraxis, wird neben dem Kriechen als eine der tierischen Bewegungsarten gemeinsam erforscht und erfahren. Durch Aufgaben und über Bewegungsmuster wie Linien und Kurven, werden wir spielerisch das Verhältnis zwischen Körpern und Raum entdecken. Vom Beginn bis zum Ende der Stunde wollen wir nicht aufhören, uns zu bewegen! Bei Bedarf Knieschoner mitbringen!

Ioulia Kokkokiou is a greek dancer and teacher. Born in 1988, she studied History and Archaeology in the Aristotle University in Thessaloniky and dance in a private dance school. During her studies, she met teachers as D. Kyanidis, D. Iordanidis and A. Progidi, who introduced her to several dance subjects. Moreover, she participated in various workshops, organized by choreographers such as C. Strinopoulos, Dafnis Kokkinos and others.
Her studies in history and dance, the exchange with her students when she is teaching, as well as social issues, play an important role in her personal course and dance development. In 2011, Ioulia, came in touch with Rena Papadopoulou and Despoina Stamath, who were for three years her main dance partners. They created together choreographic pieces such as “Choreographing Bach” and “Insomnia”. Since last year, Ioulia lives in Germany, where she collaborated with Maria Eckert, Emmanuel Gazquez and with the members of the Delattre Dance Company.
In Oktober 2016 she enrolled in Master of Contemporary Dance Education in HfMDK.


Mittwoch | 07.02.2018 | 15:30 – 16:30 | Ballettschule „Atelier de la danse“

Shaking Sharpness Mar Rodriguez Valverde

Wie fühlt es sich an, wenn du deinen ganzen Körper auf einmal schüttelst? Was ist der Unterschied, wenn du all diese Energie auf die kleinste Oberfläche deiner Haut konzentrierst?
Diese Klasse ist inspiriert vom Konzept des Vibrato aus Mary Wigmans Praxis und wird kombiniert mit der Idee – gewonnen aus der Beobachtung des Krumping – von Isolation und Impakt. Wir werden einzeln und in der Gruppe Bewegung erforschen und zu komplexeren Mustern und Sequenzen gelangen. In einer spielerischen Atmosphäre suchen wir nach einem energetischen, genauen und aufgeweckten Körper.

Mar Rodríguez Valverde is a Spanish freelance dancer and choreographer. She studied Classical Dance at the Real Conservatorio de Danza Mariemma (2006) and she also holds a BA in Performance and Choreography from the Conservatorio Superior de Danza María de Ávila (2012), both from Madrid. In this last one, she worked and performed the repertoire of choreographers such us Wim Vandekeybus, Angelin Preljocaj, Nacho Duato, William Forsythe and Jiří Kylián. In 2010, she received the outstanding performer award in Madrid Choreographic Contest which consisted of a scholarship to attend American Dance Festival where she had the chance to meet and train with Amanda K. Miller, Ming Yang, Bulareyaung Pagarlava and Yaara Moses. Her professional career begun at the Ballet de Teatres (Valencia, Spain) performing works by Goyo Montero and Ramón Oller. She has also worked in various productions with Avâtara Ayuso and more recently with the Swiss company Da Motus!.
Her influences travel from Release Techniques, Gaga and Improvisation Techniques as well as she is deeply interested in collaborative choreographic processes. fETCH, the duet created together with Begoña Quiñones received the Jury Prize at 18MASDANZA and it has been performed internationally.
She enrolled in MA CoDE program since October 2016.


Mittwoch | 07.02.2018 | 18:00 – 20:15 | Heinrich-Schütz-Konservatorium Deutsch/ Englisch

Touching Skin – Inside, and over the top Gilda Rebello

Die Klasse ist vom Erbe zweier gegensätzlicher Tanzlegenden beeinflusst: Mary Wigman und Valeska Gert schauen aus ihrer jeweiligen Perspektive auf die zeitgenössische Choreographin Marlene Monteiro Freitas. Ziel ist es, modernistische Abstraktion und theatrale Metamorphose zu verbinden, mit Hauptaugenmerk auf dem taktilen Sinn. Einige in der Klasse angewandte Prinzipien sind Schwingen, Achterbewegungen und Vibrato – als Ausgangspunkte, um einen Dialog mit dem Rest des Körpers zu kreieren. Mimische Übertreibung und schnelle, halb maschinenhafte Bewegungen werden ebenso erforscht. Ein Warm-up gibt anatomische Information und Imaginationsübungen, um die Bewusstheit der Haut innen und außen zu wecken und sich anschließend übertriebenen Ausdrucksformen und Qualitäten zu nähern. Rhythmische Bewegungsabläufe runden die Elemente ab.

Gilda Rebello studied dance, singing and acting in Rio, among others at the the official City’s Ballet School. Other stations were Folkwang University, and Peak Pilates (cert. instructor). Some of her most influential teachers are: A.Saraiva, L.Bastos, S.Dufrayer, Prof. Malou Airaudo, Prof. Lutz Förster, and Coleen Glen. She is an autodidact, especially in the area of electronic music composition and video dance. She worked at the Folkwang Tanzstudio, and Tanztheater Wuppertal (guest) both under Pina Bausch’s direction. M. Sieczkarek and R. Leoni Co. among others, followed.
As a choreographer, some stations were Theatre Kassel, Bayreuth Festival and Theatre Gütersloh.
At Theatre Dortmund, as a soloist, she performed Maria de Buenos Aires and many other pieces.
In 2015 she worked as head of training at Jan Pusch’s Dance Co.
As singer/composer, besides her own work, she collaborates with Alien Cafe and the band Tape Five, with several albums and world tours.
Furthermore, she works as a teacher of Modern/Contemporary Dance, Pilates, Anatomy and Ballet. In Oct.16 she enrolled in the MA CoDE. With Prof. Ingo Diehl + team, and MA CoDE’s firm yet flexible Syllabus that could be defined as a „self-learning educational system“, she wishes to deepen her approach to contemporary dance’s methodology. #GildaRebello.com


Donnerstag | 08.02.2018 | 16:00 – 18:15 | Heinrich-Schütz-Konservatorium Deutsch/ Englisch

Find your witch Jorge Bascuñan

Was, wenn dein Gesicht einen völlig anderen Körper hätte? Oder was, wenn dein Körper verschiedene Soundtracks hätte, wenn er sich bewegt? Was wäre die Stimme zu deinem Kreis? Wie “grotesk” ist das? Entwickelt aus verschiedenen Materialquellen als Ausgangspunkt für Tanz ist die Klasse inspiriert von Mary Wigmans “Hexentanz” und Maguy Marins Ideen von expressiver Bewegung in der Performance. Umgeben von Texten, Videos und Bewegungen mit übertriebenen und ausdrucksstarken Körpern, werden die Teilnehmer*innen den „grotesken Körper“ erfahren, um ihre/ seine eigene „Hexe“ zu finden. Um gemeinsam diverse Erfahrungen zu machen, werden klare Improvisationsaufgaben gegeben, es wird dabei mit Mustern und Bewegungsausmaß kombiniert mit theatralen Elementen gespielt.

Jorge Bascuñan has a Bachelor`s Degree in Physical Education at the Faculdades Metropolitanas Unidas, as well as a Certificate in Cinematography and Directing Actors by the Academia Internacional de Cinema both institutions in Sao Paulo. He is also a certified Instructor of Kung Fu by Peng Lai Brazil where his principal master was Shifu Carlos Eduardo. In the fields of Dance and Theater he had teachers who influenced his way of relating to Art as a performer and dancer as well as his vision of artistic direction and education. Some of these teachers were: Bel Mano, Lissandra Berdugo, Denise Namura, João Pirahy, Katia Barros, Rebeca Dantas, Edson Fernandes and Stefano Poda.
He has developed his independent work with focus in dance theater and contemporary dance, driven by scenic improvisation and theater games, mixed with martial arts. He is interested in Behavior`s Psychology, several Sign Languages and the ironic context that could result from his art.
He is co-director of the Baillistas Collective of Photography and Multi-art and interpreter-choreographer in Collective of dreams. He recently produced two independent performances (DOM and GUSTAV) questioning the connection between individual personal masks and the masks of society.
Since October 2016 he is involved in MaCoDE.


Donnerstag | 08.02.2018 | 18:15 – 20:30 | Heinrich-Schütz-Konservatorium Deutsch/ Englisch

Body Navigation Verena Kutschera

Dieser Workshop leitet durch die kreative Arbeit von Mary Wigmans und Meg Stuarts Konzept des expressiven Körpers als Instrument der Sichtbarmachung von Veränderungen unserer unsichtbaren Emotionalität nach außen. Die Klasse fokussiert auf den inneren Prozess und die äußere Form und arbeitet dabei mit Improvisation und gesetztem Bewegungsmaterial. Das Ziel ist, Körperlichkeit und Emotionalität zu verbinden, energetische Zustände und Qualitäten einfließen zu lassen und hervorzuheben.

Verena Kutschera is a dancer, choreographer, teacher, and certified Pilates instructor. She graduated from Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance in London in 2008, and holds a BA in Dance Theatre and received the ‘Simone Michelle Award’ for outstanding Choreography. She is experienced in various dance techniques and found her interest in the floor work technique. As a dancer and performer, she has worked with companies such as SomoSQuien, Junges Tanztheater Bremen, La Fura Dels Baus. She worked with and is inspired by Choreographers like Jeremy Nelson, Rosalind Crisp, Lea Anderson, Jun Takahashi, Isobel Cohen, and Nina Berclaz. She followed her curiosity in choreography and toured her own work around Europe within the Postgraduate program Dance Beyond Borders. She is co-founder of Cie La Familia Collective, and co-choreographed and performed the production ‘shuffle’, which was shown in Berlin and Sweden. As a teacher she has been working as a choreographic assistant giving contemporary dance workshops in various contexts, at Tansbasis in Berlin, Centro De Danca Deborah Colker and Nomad Gondwana in Rio de Janeiro, La RUCHE in Lyon. Verena enrolled in the MA CoDE in 2016 in order to work further in her movement research, and deepen her experiences as an artist to connect her work within the field of contemporary dance.


Freitag | 09.02.2018 | 16:45 – 19:00 | Heinrich-Schütz-Konservatorium Deutsch/ Englisch

Fuß- und Armabdrücke im Raum Ioulia Kokkokiou

Siehe oben

 


Freitag | 09.02.2018 | 17:00 – 19:00 | ArtRose / TENZA Deutsch/ Englisch

Touching Skin – Inside, and over the top Gilda Rebello

siehe oben


In Kooperation mit