TRANSLATING WIGMAN TODAY – Open Class für professionelle Tänzer*innen

08./09.02.2018 | Dresden
Workshops MA CoDE
Contemporary Dance Education Master
Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Frankfurt am Main

Die Studierenden des MA CoDE (Master of Contemporary Dance Education) entwickelten vor dem Hintergrund ihrer Wigman-Analyse eigene Unterrichtsmethoden. Mit Mary Wigmans Arbeit und Erbe als gemeinsamem Ausgangspunkt setzen sie ihren Unterricht in einen zeitgenössischen Kontext mit jeweils individuellem Fokus auf eine/n Choreograf*in ihrer Wahl.


Donnerstag | 08.02.2018 | 10:00 – 12:00 | TENZA  Englisch

Shaking Sharpness Mar Rodriguez Valverde

Wie fühlt es sich an, wenn du deinen ganzen Körper auf einmal schüttelst? Was ist der Unterschied, wenn du all diese Energie auf die kleinste Oberfläche deiner Haut konzentrierst?
Diese Klasse ist inspiriert vom Konzept des Vibrato aus Mary Wigmans Praxis und wird kombiniert mit der Idee – gewonnen aus der Beobachtung des Krumping – von Isolation und Impakt. Wir werden einzeln und in der Gruppe Bewegung erforschen und zu komplexeren Mustern und Sequenzen gelangen. In einer spielerischen Atmosphäre suchen wir nach einem energetischen, genauen und aufgeweckten Körper.

Mar Rodríguez Valverde is a Spanish freelance dancer and choreographer. She studied Classical Dance at the Real Conservatorio de Danza Mariemma (2006) and she also holds a BA in Performance and Choreography from the Conservatorio Superior de Danza María de Ávila (2012), both from Madrid. In this last one, she worked and performed the repertoire of choreographers such us Wim Vandekeybus, Angelin Preljocaj, Nacho Duato, William Forsythe and Jiří Kylián. In 2010, she received the outstanding performer award in Madrid Choreographic Contest which consisted of a scholarship to attend American Dance Festival where she had the chance to meet and train with Amanda K. Miller, Ming Yang, Bulareyaung Pagarlava and Yaara Moses. Her professional career begun at the Ballet de Teatres (Valencia, Spain) performing works by Goyo Montero and Ramón Oller. She has also worked in various productions with Avâtara Ayuso and more recently with the Swiss company Da Motus!
Her influences travel from Release Techniques, Gaga and Improvisation Techniques as well as she is deeply interested in collaborative choreographic processes. fETCH, the duet created together with Begoña Quiñones received the Jury Prize at 18MASDANZA and it has been performed internationally.
She enrolled in MA CoDE program since October 2016.


Freitag | 09.02.2018 | 10:00 – 12:00 | TENZA  Englisch

Dying Dynamically Eri Funahashi Geen

“Butoh is a dead body standing desperately upright.”
Inspiriert von dem Zitat von Hijikata Tatsumi, und die Ideen des Fallens und Kollabierens aus der Parxis von Mary Wigman nachzeichnend, erforscht die Klasse die dynamische Erfahrung von Schwerkraft und Raum. Wie würde man sich mit dem Gefühl, einen toten Körper zu haben, bewegen? Dieser Frage folgend, beginnen wir loszulassen. Wenn wir der Schwerkraft nachgegeben haben, spüren wir das Gewicht mit unterschiedlichen Oberflächen des Körpers, und finden Balance. „Sterben” wird als Aktion des Loslassens von Spannung erforscht, welche wir in Fluss und kraftsparende Bewegung umsetzen. Im Verlauf werden wir unseren Fokus auf den umgebenden Raum und andere Körper ausweiten, um die Erfahrung des „dynamischen Sterbens“ zu teilen.

Eri Funahashi Geen started ballet at the age of four in Japan where she was born. She later moved to Canada and proceeded with her ballet training under the direction of Nadia Veselova Tencer at the Academy of Ballet and Jazz. In 2010 she graduated from Rambert School (UK) where she obtained her BA (Hons) in Ballet and Contemporary Dance. During her studies, she trained with teachers such as Ross McKim, Amanda Britton, Jackie Barrett, and Chris Wright among others. Furthermore, she has a BA in Business Management, which was completed at Sophia University in Japan.
Her professional career is twofold. She started as a Project Manager at Microsoft Japan. This experience made her rediscover her strong passion for dance, which is influenced not only by her training in ballet and contemporary, but also practices in jazz, street dance, and yoga.
As a dancer, Eri has toured Europe with Illo Tempore Ballet Company in collaboration with Schlote Productions GmbH. In 2013 she joined Teatrul de Balet, Sibiu (Romania) where she performed in works such as Romeo and Juliet, Four Seasons, Scheherazade, Capriccio Espagnol, City Beat, and Ionesco Trilogy. Her continuing desire to explore body movement, and her current interests in somatic practices and pedagogy has led her to join the MA CoDE program since October 2016.


DIE KLASSEN SIND GEBÜHRENFREI.
AUFGRUND BEGRENZTER TEILNEHMER*INNENZAHL, BITTEN WIR UM ANMELDUNG PER
E-MAIL BIS ZUM 22.01.2018 AN: assistenz(at)villa-wigman.de

**Beide Klassen finden in der TENZA schmiede, Pfotenhauerstr. 59, 01307 Dresden statt!

In Kooperation mit


Download Paper